У вас вже є діючий проект на старому доменному імені, але ви натрапили на вільне доменне ім’я, яке набагато коротше, краще звучить і запам’ятовується? Наприклад, remontnyk.kyiv.ua набагато краще за цими критеріями, ніж remont-kvartyr-i-balkoniv.kyiv.ua. Або зареєстрували торгову марку і тепер можете використовувати доменне ім’я в зоні .ua, яке також зручніше для запам’ятовування і викликає більше довіри у ваших клієнтів? Тоді ви точно задумалися про те, що треба змінити доменне ім’я, але при цьому не втратити існуючих клієнтів, трафік і позиції в пошукових системах. Про те, як змінити доменне ім’я з мінімальними наслідками, ми далі і розповімо.
Відразу варто відповісти на питання, коли переносити сайт на новий домен. Чим раніше ви це зробите, тим менше змін вам доведеться робити і тим менше ви втратите трафіку в абсолютних значеннях. На жаль, зміна доменного імені практично неможлива без змін трафіку і позицій. Однак, це лише тимчасове явище і, якщо все зроблено правильно, позиції швидко відновляться. Детальніше про позиції розповімо нижче. Для початку потрібно підготуватися до зміни домену.
При зміні домену обов’язково потрібно скласти детальний чек-лист і внести туди всі пункти, які вам потрібно виконати. Універсальний чек-лист скласти неможливо, так як у кожного сайту є свої особливості, які потрібно врахувати. Однак можна виділити базові дії, актуальні для будь-якого сайту. Для зручності користування чек-листом, його можна розбити на категорії: зробити заздалегідь, зробити безпосередньо перед зміною домену, зробити під час зміни домену, зробити після зміни домену.
Приклад чек-листа ми додали до Google drive. Можна подивитися і користуватися. Тепер розберемо детально кожен пункт.
Що треба зробити заздалегідь
Зазначені нижче дії не обов’язково виконувати саме в цьому порядку. Але важливо зробити їх всі на першому етапі.
- Купіть нове доменне ім’я. Яким би очевидним не відображено цей пункт, треба відразу ж купити домен, як тільки ви його знайшли. Ми неодноразово стикалися з ситуацією, коли наші клієнти хотіли купити доменне ім’я, але відкладали цю справу, щоб «даремно не простоювало і не спливали дні терміну дії домену». Поки клієнт думав, хтось цей домен вже купив і або не бажає його віддавати, або просить суму з трьома і більше нулями … і не в національній валюті. Якщо сумніваєтеся у виборі нового імені, читайте статтю Як вибрати домен для сайту.
- Створіть на сервері новий домен і налаштуйте його. Якщо ви використовуєте віртуальний хостинг для сайту або ж сервер з панеллю керування, створіть в панелі новий домен. Видайте йому всі необхідні права і налаштуйте таким же чином, як налаштований нинішній домен.
- Налаштуйте поштові скриньки на новому домені. Для того, щоб жодний адресований вам лист не загубився, внести зміни до налаштувань потрібно до зміни домену на сайті.
- Складіть список місць, де потрібно буде змінити контакти. Оскільки зміниться поштова скринька, про це треба буде повідомити вашим клієнтам. Це може бути список місць як на вашому сайті, так і на сторонніх сайтах.
- Складіть список ресурсів, на яких є аккаунти вашої компанії. Це можуть бути каталоги підприємств, рейтинги сайтів, соціальні мережі. Після переїзду на новий домен, вам знадобиться змінити його або через особистий кабінет, або за зверненням до веб-майстру ресурсу. Відразу розставте ці ресурси за пріоритетом, згідно з яким ви будете вносити зміни.
- Перевірте, чи немає яких-небудь API, прив’язаних до доменного імені. Якщо такі є, додайте їх в свій чек-лист. Наприклад, ви приймаєте оплати в своєму інтернет-магазині і використовуєте API платіжної системи, прив’язаного до домену вашого сайту. Важливо, щоб при зміні домену не пропав якийсь функціонал сайту.
- Складіть список необхідних редиректів. Не забудьте про налаштування редиректів на попередньому домені – їх потрібно перенести. Те ж саме стосується і піддоменів вашого сайту, якщо такі є – на них редіректи налаштовуються окремо від основного домену.
- Отримайте і встановіть новий SSL-сертифікат. Якщо ви використовуєте SSL-сертифікат, потрібно заздалегідь перевипустити його, щоб не зіткнутися з якимось труднощами в процесі зміни домену. А якщо ви його ще не використовуєте, саме час почати це робити, адже всі сайти, які не працюють за протоколом HTTPS позначаються в браузері Google Chrome як ненадійні.
- Купуйте ліцензію CMS для нового домену. Якщо ви використовуєте платну CMS або якісь модулі, прив’язані до домену, слід заздалегідь подбати про покупку всіх необхідних ліцензій. Якщо цього не зробити, можна після перенесення отримати неприємний сюрприз у вигляді некоректно працюючої CMS або відсутності деякого функціоналу сайту.
- Підготуйте зміни в рекламних кампаніях в Google та інших рекламних мережах. Щоб вас не забанили в рекламних мережах через редиректи, потрібно змінити у всіх оголошеннях URL на новий. Крім того, якщо домен вказано в текстах оголошень, уточнень або додаткових посиланнях, його теж потрібно поміняти.
- Підготуйте нові файли sitemap.xml і robots.txt. Щоб старий домен успішно «приклеївся» до нового, потрібно в robots.txt вказати новий домен. У файлі sitemap.xml треба замінити домен у всіх URL, щоб роботу було легше знайти і проіндексувати всі нові сторінки.
- Підготуйте розсилку своїм клієнтам про змінені контакти і новий домен. Підготуйте заздалегідь текст розсилки, щоб оперативно сповістити своїх клієнтів про нові e-mail адреси і новий домен. Сповіщати клієнтів потрібно обов’язково, інакше вони можуть сприйняти новий домен за фішинговий сайт.
Що треба зробити безпосередньо перед зміною домену
Після базової підготовки до зміни домену приступайте до наступної частини – ці дії потрібно виконати перед перемиканням домену.
- Внесіть зміни на сайті в «пісочниці». Вам знадобиться змінити посилання і тексти по сайту. Також важливо не забувати про метатеги canonical і hreflang, якщо вони використовуються. Як «пісочницю» можна використовувати створений новий домен на сервері, який ми додали на першому кроці. Однак важливо, щоб новий домен не почав самостійно індексуватися і створювати дублікати контенту. Якщо у вас немає пісочниці або не можете її зробити з якихось причин, потрібно скласти покроковий план зміни контенту. У ньому вкажіть, що і в якому порядку ви будете міняти: посилання по сайту, посилання на зображення, згадки доменного імені в текстах або зображеннях і так далі.
- Підготуйте необхідні редіректи. Підготуйте правила посторінкових редиректів для файлу .htaccess або для конфігураційних файлів веб-сервера.
- Вимкніть експерименти. Цей пункт необов’язковий і на своєму досвіді можемо сказати, що зміна домена ніяк не вплинула на працюючий експеримент – всі дані коректно відображалися в Google Analytics. Однак, щоб уникнути якихось розбіжностей в даних, краще запускати експерименти вже після зміни домену, щоб не отримати некоректний звіт.
- Додайте новий домен в інструменти для веб-майстрів. Щоб відправити запити на зміну домену і дати пошуковим системам відразу правильну інформацію, потрібно додати домен в Google Search Console.
Що зробити під час зміни домену
Отже, всю підготовчу роботу завершено, приступаємо до не менш важливої частини – зміни домену.
- Увімкніть заготовлені заздалегідь редіректи. Після виконання цього пункту, сайт автоматично почне відкриватися з нового домену.
- Змініть доменне ім’я в настройках CMS. Якщо CMS не використовується, то пропускайте цей пункт.
- Опублікуйте на сайті зміни, які внесли в пісочниці. Якщо ви як пісочницю використовували не новий домен, потрібно перенести всі зміни. Найчастіше знадобиться перенести тільки файли і базу даних. Не забудьте про файли robots.txt і sitemap.xml.
- Налаштуйте переадресацію пошти зі старих скриньок на нові. Оскільки домен вже змінено, має сенс відразу ж змінити і поштові скриньки. Завдяки переадресації ніякі листи не загубляться.
- Внесіть зміни в рекламні кампанії. Потрібно змінити URL в посадкових сторінках, текстах оголошень, уточнень і додаткових посиланнях. Це можна швидко зробити в Adwords Editor для Google.
Що зробити після зміни домену
- Перевірте, чи все коректно змінено. По суті, треба зробити технічний аудит сайту самостійно, про який ми писали раніше. Важливо, щоб після зміни домену не було битих посилань, дублікатів сторінок, некоректних відповідей сервера, зайвих редиректів, а посилання було тільки на новий домен.
- Перевірте коректність роботи систем аналітики. Переконайтеся, що дані в системі аналітики надходять і не відсіваються будь-якими правилами.
- Надішліть заявку на зміну домену в Google. У Google Search Console натисніть на зображення шестерінки і виберіть «Зміна адреси». Потім виберіть зі списку новий домен, коректність роботи редиректів і відправте заявку.
- Переналаштуйте відстеження позицій. Якщо у вас є семантичне ядро і ви стежите за позиціями сайту, змініть доменне ім’я в налаштуваннях або ж створіть новий проєкт з відстеження позицій, якщо зміни неможливі.
- Зробіть розсилку клієнтам і передплатникам. Надішліть своїм клієнтам заздалегідь заготовлений лист про те, що у вас змінилися контакти і доменне ім’я. Читайте, який вибрати сервіс розсилок.
- Внесіть зміни на сторонніх ресурсах. На підготовчому етапі ви складали список ресурсів, де представлена ваша компанія. Тепер прийшов час вносити зміни на всіх цих ресурсах. Якщо їх багато, то буде зручніше розбити ці ресурси на категорії з різним пріоритетом і вносити зміни по черзі.
Що робити зі старим доменом після зміни
З технічної точки зору при використанні нового домену браузер ніяк не звертатиметься до старого домену (звичайно, якщо весь контент вже перенесено на новий домен). Але потрібно врахувати наступні речі.
Пошуковим системам і різним роботам потрібен час, щоб зрозуміти, що у вас змінився домен. Самі пошукові системи рекомендують залишати активним старий домен (з переспрямуванням на новий) не менше півроку після зміни. Але ще краще залишати його на весь час існування нового домену. Коштує це на рік дуже небагато, а користь буде велика, тому що:
- якщо на старий домен вже є якісь посилання в інтернеті, які ви не можете змінити, або відвідувачі зберегли старий домен до закладок, то при видаленні старого домену відвідувачі просто нікуди не потраплять;
- невідомо, чи буде передано контрольну вагу необхідну для SEO на новий домен. Тому вигідніше залишати старий домен, щоб контрольну вагу було передано правильно;
- конкуренти можуть купити ваш старий домен і розмістити там свій сайт. Вам це, швидше за все, не потрібно.
Якщо домен раніше був на HTTPS, то потрібно використовувати і SSL-сертифікат. При зверненні до старого домену браузер спочатку буде отримувати дані про SSL-сертифікат і тільки після цього відбудеться редирект. Якщо ж сертифікат буде прострочений, всі користувачі отримають повідомлення про небезпечне з’єднання, після якого понад 80% користувачів підуть з сайту. Тому на старий домен потрібно повісити найпростіший SSL-сертифікат. Можна навіть Let’s Encrypt, який забезпечить мінімально необхідний функціонал. Якщо не хочеться морочитися з перевипуском кожні 3 місяці, то можна поставити найдешевший сертифікат. Наприклад, Positive SSL, який можна взяти відразу на 2 роки.
При купівлі на рік — знижка 30%
Як зміняться позиції сайту при зміні домену
Багато веб-майстрів бояться міняти домен або навіть переходити на HTTPS через те, що позиції можуть суттєво просісти і більше не відновитися. Пошукові системи не дають ніяких гарантій, що після зміни домену позиції залишаться на колишньому рівні. І таких гарантій не дасть ніхто. Більш того, ми можемо сказати, що практично завжди при зміні домену позиції тимчасово падають, але головне – «тимчасово». Якщо ви все зробите правильно і на сайті не буде ніяких помилок, то і позиції відновляться швидко.
На повне відновлення позицій зазвичай йде до двох місяців. При цьому не завжди позиції різко впадуть. Тобто, в системі аналітики ви спершу будете бачити плавний спад відвідуваності, потім кілька тижнів відвідуваність буде на мінімальному рівні і вже після цього почнеться плавне зростання. Про те, як позиції змінювалися у нас, читайте нижче в розділі «Наш досвід зміни домену».
Важливі моменти по зміні домену
Є деякі нюанси, на які варто звернути особливу увагу, щоб здійснити переїзд безболісно для сайту.
- Посторінкові редіректи на нові сторінки повинні віддавати код 301. Це так звані «301 редіректи».
- Оскільки падіння позицій практично неминуче, подумайте, коли для вас спад трафікубуде мінімально відчутний. Наприклад, ви можете змінити домен в літній період спаду трафіку або ж на довгі свята, якщо у вас бізнес-аудиторія.
- Обов’язково проведіть технічний аудит після зміни домену – він допоможе виявити ті помилки, які будуть непомітні на перший погляд. Завдяки йому ви убезпечите себе від тривалого і сильного падіння трафіку.
Наш досвід зміни домену
Для зміни доменного імені ми вибрали період новорічних свят, щоб втрата трафіку була мінімально помітна. Максимальне падіння трафіку з органічного пошуку у нас склало 52%, але воно припало саме на період з 26 грудня по 1 січня. Тому не можна однозначно стверджувати, що вплинула тільки зміна домену, тому що частково це пов’язано з сезонністю. Наприклад, в минулому році в аналогічний період ми спостерігали зниження трафіку на 36%.
Органічний трафік з Google повністю відновився на 7-му тижні. Якщо порівнювати період з початку перенесення до повного відновлення трафіку (1 грудня — 22 січня) з попереднім періодом аналогічної тривалості, втрата трафіку склала 24.5%. Але якщо ми подивимося на трафік протягом 4 тижнів після відновлення і порівняємо їх з 4 тижнями до перенесення, зростання трафіку становить 71.8%. Безумовно, це зростання пов’язане не зі зміною домену, а з регулярною роботою по оптимізації сайту. Але це показує, що через зміну домену не повинно все стати відразу гірше. Просто продовжуйте розвивати сайт і всі позиції відновляться.
На жаль, були і негативні моменти, з якими ми зіткнулися в процесі перенесення. Головною помилкою було те, що одночасно зі зміною домену наш блог був перенесений на інший сервер. На цьому сервері виникли проблеми з перекручуванням даних аналітики, а також швидкістю завантаження блогу. Це не дало можливості аналізувати вплив зміни домену на цю частину нашого проєкту в перші півтора тижні. Висновок з цієї ситуації – якщо хочете проаналізувати вплив того чи іншого чинника, не робіть одночасно кілька кардинальних змін.
Також ми зіткнулися з тим, що не всі клієнти автоматично зараховувалися партнерам, які їх привели. Це пов’язано з тим, що у нас час життя cookies для партнерської програми – 90 днів. Але оскільки в cookies зберігається доменне ім’я, реферал НЕ прикріплювався до партнера. Ми написали додатковий скрипт, щоб відстежити всіх таких клієнтів і вручну нарахувати комісії партнерам. Висновок: завдяки ретельно спланованому чек-листу ми нічого не залишили поза увагою, і для нас це було просто невелике збільшення роботи.
Сподіваємося, наш досвід зміни домену виявився для вас корисним і тепер коли ви будете міняти домен для свого сайту, врахуєте всі важливі моменти. Але варто пам’ятати, що ми привели базовий список дій, які будуть потрібні. При складанні свого чек-листа обов’язково додайте до нього все, що потрібно зробити в конкретно вашому випадку, щоб потім не довелося кусати лікті через упущення.
Корисні статті з теми: