Пошукові системи цінують унікальні тексти та піднімають в пошуковій видачі ті ресурси, на яких розміщений унікальний контент, а не скопійований з іншого сайту.
Але, на жаль, коли цікава та грамотна стаття з’являється нехай навіть на маловідомому авторському блозі, часто знаходяться бажаючі скопіювати її на свій сайт, «забувши» при цьому поставити посилання на автора. Деякі недоброчесні власники сайтів часто не заморочуються такий «дурницями», як послуги копірайтерів, вважаючи за краще наповнювати свій сайт чужими текстами (простіше кажучи, копіпастом) в надії, що і пошуковики не розберуться в реальному авторстві.
Захист від копіювання тексту на сайті — це питання, яке має хвилювати будь-якого власника сайту. Контент і тексти зокрема — двигун індексації вашого сайту. Не можна дозволяти, щоб ваш двигун віз чужу машину.
Тож як захистити текст від копіювання на сайті, тобто від його крадіжки? Як взагалі дізнатися, що хтось скопіював мій контент? Відповідаємо на ці питання в статті.
Як дізнатися, що мій контент було скопійовано
На жаль, пасивно контролювати, чи не скопіювали ваш контент, не вийде. Потрібно регулярно, наприклад, раз на місяць чи на квартал, перевіряти важливі для вас сторінки вручну. Це можна зробити двома способами:
✔️ За допомогою пошукових систем. Використовуйте Google чи інші пошукові системи, щоб знайти скопійований контент. Введіть унікальний відривок вашого тексту в лапках, щоб знайти точне співпадіння на інших сайтах. Також ви можете шукати оригінальні зображення з вашого сайту через Google Об’єктив.
✔️ Через платні та безплатні сервіси антиплагіату. Перевіряйте ваш контент за допомогою онлайн-сервісів, які продивляються текст сайту на унікальність: Plagiarism Detector, Plagiarism Checker by Grammarly, Copyscape, PlagScan чи інших.
Також можна використовувати вбудовані функції або плагіни CMS-платформ для виявлення плагіату або сповіщення про можливе копіювання. Наприклад, перевірити контент на плагіат для WordPress можуть плагіни Plagiarism Checker By SST або Copyscape Premium.
Просунуті користувачі можуть налаштувати API сервісів антиплагіату так, щоб інструменти автоматично перевіряли їх контент з певною регулярністю та повідомляли про будь-які співпадіння.
Загалом, перевірка свого контенту на копіювання займає час і сили, але вартує того, якщо ви публікуєте оригінальні дослідження чи авторські статті — контент, для якого важливо зберегти унікальність.
При купівлі на рік — знижка 30%
Як захистити контент від копіювання
Тепер давайте розглянемо кілька шляхів захистити контент на своєму сайті. Відразу варто сказати, що не потрібно чекати від них стовідсоткової гарантії, але це точно краще за бездіяльність.
Прописати атрибути, що забороняють копіювання
Навіть якщо у вас немає кваліфікованого програміста, але ви самі хоча б трохи розбираєтеся в основах написання коду, ви можете додати в код сайту атрибути, які забороняють копіювати щось на сторінці. Це буквальний захист контенту сайту від копіювання.
Наприклад, в кодах, написаних на JavaScript, в тег додається значення для атрибута oncopy, що заборонить копіювання тексту в буфер обміну:
<body oncopy=«return false»>
Можна також встановити атрибут, який забороняє виділення тексту:
<body onselectstart=«return false»>
Або ж забороняє використання правої кнопки миші:
<body oncontextmenu=«return false»>
При використанні таких методів заборони копіювання тексту на сайті, потрібно врахувати два моменти.
По-перше, це спрацює тільки з недосвідченими користувачами. Ті ж, хто хоч трохи знає, як влаштовані вебсторінки, зможуть відключити JS скрипти в своєму браузері, та скопіювати ваш текст звичним способом.
По-друге, звичайний інтернет-користувач, зіткнувшись з неможливістю здійснити якісь дії на сайті (наприклад, натиснути правою кнопкою миші), може сприйняти ваш сайт як недружній і піти з нього.
Тому при використанні таких технічних заходів захисту, важливо постійно стежити за поведінковими чинниками на вашому сайті.
Додати водяні знаки
Додайте водяний знак до вашого контенту, як захист сайту від копіювання. Це потрібно, якщо ви:
- викладаєте фото на продаж, наприклад, у вас сайт-фотосток,
- пропонуєте послуги фотографії та викладаєте свої оригінальні фото як портфоліо,
- розміщуєте фото результатів своєї роботи, наприклад, ви фітнес-тренер і ділитесь на сайті результатами своїх клієнтів,
- продаєте унікальні товари.
Декілька онлайн-сервісів для нанесення водяних знаків: Watermark, Visual Watermark. Також у нас є добірка плагінів WordPress для нанесення водяних знаків.
Створити сторінку з правилами користування ресурсом
Якщо ви не маєте наміру пробачати плагіат і крадіжку ваших текстів, то сама ваша принциповість може стати певним захистом від шахраїв. Зробіть окрему сторінку з правилами користування матеріалами сайту. Посилання на правила зазвичай розміщують в футере на головній сторінці. У правилах вкажіть, що передрук статей та інших текстів будь-якими користувачами без письмового дозволу власників ресурсу можливий лише за умови додання активного посилання на ваш сайт.
При складанні документа корисно проконсультуватися з юристом. Теоретично порушення цих правил може призвести до судового розгляду та навіть спричинити виплату штрафу потерпілій стороні, однак на практиці такі прецеденти трапляються дуже рідко. Проте, сам факт наявності чітко прописаних правил зупинить частину користувачів від крадіжки контенту.
Отримайте авторські права
Ви можете зареєструвати свій контент як інтелектуальну власність і отримати авторські права на нього. Такий захист від копіювання на сайті підходить, якщо ви:
- Публікуєте унікальний контент, наприклад, дослідження, оригінальні думки, мистецькі твори або інші авторські матеріали.
- Плануєте заробляти на вашому контенті, наприклад, через продаж книг, музики, фільмів, програмного забезпечення.
- Створюєте матеріали для бізнесу, наприклад, логотипи, брендові шрифти, рекламні матеріали, та потрібен захист контенту сайту від незаконного використання конкурентами.
Захист контенту від копіювання за допомогою авторського права — це законна основа для збереження вашого контенту, яка може допомогти вам у судових справах у разі плагіату.
Обмежте доступ до контенту
Ви можете захистити контент від копіювання, використавши платні підписки, щоб отримати доступ до нього. Наприклад, WordPress-платформа має спеціальні плагіни для цього: MemberPress надає доступ лише за платним членством, OptinMonster відкриває контент для тих, хто оформляє підписку на розсилку, PPWP захищає сторінки сайту паролем.
Є ще один спосіб, який скоріше не захищає текст від копіювання, а дозволяє вам отримати хоч якусь користь із крадіжки текстового контенту з вашого сайту. Ви можете додати скрипт, який буде автоматично додавати до скопійованого тексту посилання на ваш сайт.
Наприклад, коли хтось скопіював ваш текст і відкрив його в будь-якому текстовому редакторі, то до нього додасться ще й посилання, яку ви пропишете в коді разом з довільним текстом.
Проте як і з забороною копіювання чи кліку правою кнопкою миші — будьте обережні з цим, адже такі налаштування можуть дратувати звичайних відвідувачів вашого сайту. Експериментуйте та слідкуйте за реакцією користувачів.
Що робити, якщо мій контент вкрали
Якщо ви виявили, що ваш контент скопіювали без дозволу, ось наступні кроки, щоб вирішити проблему:
👉 Зберіть докази копіювання. Збережіть посилання та скріншот контенту порушника, щоб мати підтвердження, якщо порушник вас заблокує. Додайте посилання на оригінальний контент, дату публікації та будь-які інші відомості, які підтверджують ваше право на авторство.
👉 Зв’яжіться з порушником. Спробуйте зв’язатися з тим, хто скопіював ваш контент, використовуючи контактну інформацію з сайту. Іноді люди копіюють контент ненавмисно або не мають повного розуміння авторських прав. Попросіть їх видалити контент або встановити посилання на оригінал, якщо таке копіювання вам підходить.
👉 Напишіть DMCA-скаргу до Google. Хоча це закон США, Google дотримується його для всіх користувачів, незалежно від їх місця перебування, оскільки штаб-квартира компанії знаходиться в Каліфорнії. Тому якщо ви помітили, що хтось в інтернеті використовує ваш контент без дозволу, ви можете звернутися з скаргою до Google. Пошуковик може обмежити показ відповідних сторінок або навіть всього ресурсу порушника.
👉 Зверніться до хостинг-провайдера або власника контент-платформи. Зверніться до хостинг-провайдера сайту, де був опублікований вкрадений контент, якщо порушник не реагує на ваш запит або відмовляється видаляти контент. Контактні дані провайдера можна знайти в онлайн-інструменті Whois, використавши пошук по домену чи IP-адресі.
Якщо ж контент розміщено в соцмережі, залиште скаргу до публікації. Багато платформ мають сувору політику щодо авторських прав і можуть видалити плагіат.
👉 Проконсультуйтеся з юристом. Якщо попередні спроби вирішити ситуацію не спрацювали, зверніться до юриста з авторського права. Спеціаліст проконсультує щодо вашого правового статусу та допоможе вирішити конфлікт юридичним шляхом.
👉 Захистіть свій контент на майбутнє. Подумайте, як захистити інформацію від копіювання у майбутньому, взявши до уваги отриманий досвід і ті методи, що ми наводили в попередніх розділах.
І на завершення дамо раду новачкам, які тільки створюють свій сайт, написали статті, готуються викласти їх, але бояться крадіжки контенту.
Практика показує, що як раз нові сайти є найбільш вразливою категорією, якій потрібен захист від плагіату. Створіть карту сайту sitemap.xml. Додайте свій ресурс в Google Search Console і вкажіть там шлях до sitemap. Так ви проінформуєте пошуковики про те, що з’явився новий сайт.
Сподіваємося, ці поради, як захистити сайт від копіювання, були для вас корисними. Бажаємо, щоб ваші тексти завжди залишалися вашими!