Просування сайту малого бізнесу спирається на ті самі основи пошукової оптимізації, що й для будь-якого іншого сайту. Однак SEO для бізнесу, що тільки росте, має свої виклики.
Малий бізнес часто має скромні бюджети на просування, а іноді навіть не має окремого SEO-спеціаліста (привіт, власник бізнесу, якщо ти це читаєш — ми вболіваємо за тебе 🙂). А технічні труднощі, такі як мобільна оптимізація і швидкість завантаження сайту, потребують досвіду та ресурсів. Також менш відомим брендам важче отримувати якісні зворотні посилання, що впливає на довіру пошуковиків до їх сайтів.
При цьому за місцеві пошукові запити часто доводиться змагатися з великими компаніями, в яких є і гроші, і цілі команди досвідчених SEO-фахівців.
Але підходячи до задачі грамотно та розуміючи особливості просування малого бізнесу в інтернеті, ви зможете пробитися в топи видачі. В цій статті розкажемо, як саме.
Ця стаття — вільний і доповнений переклад статті Small Business SEO: How To Grow Your Business’s Traffic.
Що таке SEO
SEO, або пошукова оптимізація, — це сукупність дій, спрямованих на те, щоб контент вашого сайту було легше знайти в пошукових системах. Мета SEO полягає в тому, щоб ваш сайт відображався серед перших на сторінці результатів пошуку, коли люди шукають терміни, пов’язані з вашим бізнесом.
Наприклад, якщо я маю бізнес з продажу спортивного харчування, я хочу, щоб коли людина вводить в Google «купити протеїнові батончики», мій сайт був одразу після рекламних пропозицій:
Успіх SEO зазвичай вимірюється кількістю переходів на ваш сайт з пошукових систем. Їх часто поділяють на:
- брендовані кліки, які називають компанію: наприклад, пошук за запитом «взуття Nike»,
- небрендовані кліки — наприклад, пошук за запитом «кросівки для футболу».
Обидва типи є важливими, але багато компаній надають більшого значення небрендованим клікам, оскільки ці пошукові запити з більшою ймовірністю надходять від потенційних нових клієнтів.
Ці кліки також називають органічним трафіком, на відміну від платного трафіку, який походить від реклами, за яку компанії платять, щоб їхні посилання з’являлися високо в результатах пошуку, як показано на скріншоті вище.
Якщо ви хочете дізнатися про запуск рекламних оголошень, у нас є корисний гайд на цю тему: Як запустити першу рекламну кампанію в Google Ads — докладний чек-лист.SEO включає в себе технічну роботу, наприклад, прискорення завантаження сайту, і маркетингову роботу, наприклад, написання цікавих статей і заохочення клієнтів залишати відгуки. Для успіху в SEO потрібно виробити стратегію, яка об’єднує обидва види робіт, а також мати ресурси для їх виконання — час і гроші.
Як оптимізувати сайт малого бізнесу для SEO
Щоб займати перші позиції в результатах пошуку, вам потрібно продемонструвати пошуковим системам, що ваш бізнес є релевантним і якісним варіантом для користувачів.
Ось чотири головні кроки, які допоможуть вам оптимізувати ваш сайт і потрапити на першу сторінку видачі Google:
- Пошук і використання ключових слів.
- Лінкбілдінг — отримання зовнішніх посилань на ваш сайт.
- Локальне SEO просування.
- Аналіз результатів.
Розберемо кожен з кроків детальніше.
Крок 1. Пошук і використання ключових слів
Перший крок в стратегії SEO — визначити, за якими пошуковими запитами, так званими «ключовими словами», ви хочете, щоб ваш сайт займав високі позиції. Для цього вам треба проаналізувати релевантні для вашого бізнесу ключові слова: їх обсяг пошуку, конкурентоспроможність і пошуковий намір, що стоїть за ними.
Про все це ми писали в статті Як підібрати ключові слова для сайту. Це обовʼязковий крок SEO-просування будь-якого сайту, тому сильно радимо прочитати цю статтю та зберегти її в закладки.
Але у ключових слів для сайтів малого бізнесу є свої особливості. Щоб уникнути високої конкуренції за популярні запити, використовуйте також ключові фрази з довгим хвостом. Такі ключі складаються з трьох і більше слів і зазвичай є більш специфічними та менш конкурентними. Завдяки цьому вони допоможуть вам легше привернути цільову аудиторію, не змагаючися з гігантами на кшталт Rozetka чи Епіцентру.
Визначаємо ключові слова з довгим хвостом
Перший крок — знайти релевантні ключові слова з довгим хвостом, які відповідають вашому бізнесу. Використовуйте інструменти для дослідження ключових слів, такі як Google Keyword Planner, Ahrefs чи Serpstat. Вводьте загальні ключові слова, пов’язані з вашими продуктами або послугами, і шукайте більш конкретні фрази 👇
Звичайне ключове слово | Ключове слово з довгим хвостом |
рецепт сніданку | рецепт здорового сніданку з вівсянкою |
як доглядати за шкірою | як доглядати за шкірою обличчя чоловікам влітку |
мийні засоби | безпечні мийні засоби для дитячого посуду |
гра на гітарі | як навчитися грати на гітарі для початківців |
вправи для спини | швидкі вправи для спини при сидячій роботі |
дитячий велосипед | дитячий велосипед з батьківською ручкою |
безглютенові рецепти | безглютенові рецепти для дітей меню |
установка сонячних панелей | як встановити сонячні батареї на балконі |
вибрати фотоапарат | найкращі фотоапарати для початківців |
програмування Python | як навчитися програмувати на Python з нуля |
Створюємо релевантний контент
Коли вибрали потрібні вам ключові слова з довгим хвостом, створіть релевантний і корисний контент, який відповідає запитам користувачів. Пишіть статті, огляди або інструкції на теми, пов’язані з вашими ключовими словами.
Наприклад, якщо маєте магазин товарів для сну, напишіть статтю «Як вибрати матрац на двоспальне ліжко». Або якщо пропонуєте послуги весільної організації, складіть інструкцію «Як нареченій підготуватися до весілля».
Це допоможе залучити відвідувачів, які шукають конкретну інформацію, і підвищить вашу позицію у пошукових системах.
Оптимізуємо сторінки
Включайте ключові слова з довгим хвостом у заголовки, підзаголовки, метаописи, URL та основний текст ваших сторінок. Наприклад, якщо ваша ключова фраза — «доставка піци на Подолі», переконайтеся, що вона присутня у заголовку сторінки, метаописі та кілька разів у тексті. Однак уникайте переспаму ключовими словами; текст має залишатися природним і легким для читання.
Google враховує швидкість сайту при ранжуванні
З 2018 року швидкість ресурсу стала однією з метрик, які Google враховує при ранжуванні сайтів. Якщо відвідувач не дочекався, поки завантажиться сторінка, і закрив вкладку, це мінус в карму і в рейтинг пошукової видачі.
Потурбуйтеся про швидкість свого сайту — виберіть хостинг на чистих SSD-дисках 🚀
Ми відмовилися від HDD-дисків на серверах і перейшли на SSD. На SSD-дисках сайти завантажуються в 5 разів швидше, ніж на HDD.
Також ми замінили вебсервер Apache на LiteSpeed, щоб збільшити швидкість роботи сайтів. За статистикою, на LiteSpeed файли відкриваються в 5 разів швидше. А якщо ваш сайт на WordPress, то ми пришвидшимо його ще більше з плагіном LSCache.
Наш хостинг можна безплатно тестувати протягом 30 днів. Переконаєтеся, що ваш сайт працює з нами швидше — і тоді вже прийматимете рішення щодо купівлі.
Крок 2. Лінкбілдінг
Коли інший сайт посилається на ваш, це сигналізує пошуковим системам, таким як Google, що цей сайт достатньо довіряє вашому ресурсу. В цьому разі пошукові системи вважають вас авторитетним джерелом. Чим більше таких зворотних посилань, тим вищу позицію в кінцевому підсумку посяде ваш сайт. Таку практику отримання нових посилань називають лінкбілдінгом.
Пошукове просування малого бізнесу також має включати отримання зворотних посилань.
Щоб отримати якісні зворотні посилання:
✔️ Співпрацюйте з іншими бізнесами. Домовляйтесь про обмін посиланнями з іншими місцевими бізнесами, які доповнюють ваші послуги або товари. Як приклад, спортивний магазин може домовитися з місцевим тренажерним залом про взаємне просування.
✔️ Пишіть гостьові пости. Пропонуйте писати якісні експертні статті для авторитетних блогів у вашій ніші. Якщо ви власник туристичного агентства, запропонуйте написати статтю про найкращі місця для відпочинку для популярного туристичного блогу. Майстерня з ремонту велосипедів може поділитися порадами з їх обслуговування на сайті спортивного медіа.
✔️ Подавайте публікації у ЗМІ. Звертайтеся до новинних сайтів з пропозиціями написати про ваш бізнес. Але для цього потрібно буде їх чимось зацікавити (або просто заплатити за розміщення). Медіа можуть бути цікаві нестандартні бізнеси на кшталт написання персоналізованих казок, оренди мікролісів чи квітучого паперу. Або ж ви можете поділитися якимись цікавими історіями зі своєї роботи.
Зверніть увагу, що існують певні типи посилань, які не приносять користі для SEO. Пошукові системи не піднімуть авторитет вашого сайту через посилання в соціальних мережах, посилання в коментарях на сторінці та посилання у відкрито спонсорованих статтях.
Стаття з теми:
Крок 3. Локальне просування сайту для малого бізнесу
Локальне SEO допомагає малому бізнесу залучати клієнтів із конкретного географічного регіону. Це особливо важливо для бізнесів, що мають фізичні точки, наприклад, для кафе, салонів краси, майстерень з ремонту чи офлайн-магазинів.
Існує три ключові елементи, щоб покращити ваші позиції в локальному пошуку:
Ключові слова з назвою регіону, міста чи району
Використовуйте ключові слова, які включають назву міста або району, наприклад, «ремонт взуття Київ» чи «доставка суші на Оболоні». Це допоможе вашому сайту з’являтися у пошукових результатах, коли користувачі шукають послуги чи товари у вашому регіоні. Також варто створити сторінки на сайті з інформацією про ваші послуги у різних містах чи районах, якщо ви обслуговуєте одразу кілька локацій.
Реєстрація в Google My Business
Зареєструйте профіль в Google My Business, щоб підвищити вашу видимість у місцевих пошукових результатах і на картах Google. Створіть профіль GMB, заповніть усі необхідні дані, включаючи адресу, телефон, години роботи, сайт і категорію вашого бізнесу.
Переконайтеся, що дані у вашому акаунті збігаються з тими, що вказані на сайті та в профілях вашого бізнесу в соцмережах. Якщо вони відрізняються, пошукові системи розцінять це як ризик того, що користувачі потраплять не туди, куди потрібно. Це може нашкодити вашому ранжуванню.
Додавайте фото вашого бізнесу, продуктів або послуг, щоб привернути увагу клієнтів. Регулярно оновлюйте інформацію та публікуйте пости, щоб профіль виглядав активним.
Детальніше про реєстрацію та наповнення Google-профілю компанії писали в статті Як отримати безкоштовний трафік на сайт за допомогою Google Мій Бізнес — вона все ще актуальна.
Відгуки
Збирайте відгуки від місцевих клієнтів в Google Картах і Facebook. Позитивні відгуки підвищують довіру до вашого бізнесу та можуть вплинути на рішення потенційних клієнтів.
Заохочуйте своїх клієнтів залишати відгуки, нагадуючи їм про це після завершення покупки або послуги. Відповідайте на відгуки, дякуйте за позитивні та вирішуйте проблеми, які згадуються у негативних, щоб показати, що ви дбаєте про своїх клієнтів. Компанії з великою кількістю позитивних відгуків мають набагато більше шансів зайняти високі позиції в локальній пошуковій видачі.
Хорошим емпіричним правилом є 5%: якщо ви можете переконати 5% ваших клієнтів залишити вам позитивний відгук, ви на шляху до підвищення рейтингу.
Хоча просити клієнтів залишати відгуки — це нормально, пошукові системи мають складні системи, щоб виявити, чи не підробляє компанія відгуки або ж чи не платить людям за їх написання. Тож в жодному разі не «накручуйте» фальшиві оцінки якості свого сервісу.
Крок 4. Аналіз результатів
Щоб побачити результати SEO, часто треба почекати. Вони займають більше часу, ніж результати інших видів маркетингу, на кшталт платної реклами. Пошукові системи можуть тижнями або місяцями реєструвати зміни на вашому сайті або в ранжуванні. Пошуковики випускають оновлення алгоритмів (час, коли найімовірніше відбудуться значні зміни в рейтингу) лише раз на квартал. Тому малим підприємствам слід очікувати, що результати їхньої SEO-роботи у вигляді покращення позицій та органічного трафіку будуть помітні через три-шість місяців.
Щоб зрозуміти, чи є прогрес в SEO-просуванні, існує кілька основних показників, які ви можете переглядати:
👉 Органічний трафік і конверсії з нього. Аналізуйте, як змінюється кількість відвідувачів, які приходять на ваш сайт з пошукових систем. Оцініть, скільки таких відвідувачів виконали цільові дії на сайті: купили щось, зареєструвалися, залишили свої контактні дані тощо.
👉 Покази в Google. Це кількість показів вашого сайту в Google, незалежно від того, чи був на нього клік чи ні. Кількість показів зазвичай зростає швидше, ніж відвідуваність сайту. І хоча більшість кліків припадає на першу трійку результатів пошуку, часто покази отримує вся перша сторінка результатів.
Отже, збільшення кількості показів може свідчити про майбутнє зростання трафіку, якщо рейтинг продовжить покращуватися.
👉 CTR — Click-Through Rate. Це показник, який демонструє, наскільки часто люди клікають на ваш сайт у пошукових результатах. Він розраховується як співвідношення кількості кліків до кількості показів вашого сайту в пошукових результатах. Високий CTR означає, що заголовок і опис вашої сторінки в пошуковій видачі виглядають привабливо та спонукають людей клікнути на ваш сайт.
👉 Показник відмов (Bounce Rate) і середня тривалість сеансу. Bounce Rate — це відсоток людей, які зайшли на ваш сайт і відразу його покинули, переглянувши тільки одну сторінку. Високий показник відмов може означати, що сайт не цікавий або не відповідає очікуванням відвідувачів. Також чим довше на вашому сайті знаходиметься користувач, тим кращої думки про ваш ресурс буде пошуковик.
Про ці та інші поведінкові метрики та про те, як їх покращити, ми писали в статті Оптимізація поведінкових факторів.
👉 Поява нових зворотних посилань. Тут слід зосередитися на «якісних» посиланнях — тих, які з’являються завдяки висвітленню в пресі або партнерству, а не через спам.
А тепер розберемося, які інструменти допоможуть нам відстежувати ці параметри.
Інструменти SEO для малого бізнесу
Зібрали інструменти, які допоможуть вам з SEO свого сайту — ними користуються і професійні SEOшники, і контент-кріейтори, і власники сайтів, які займаються всім і одразу.
Мастхев інструменти для SEO:
✔️ Google Search Console. Безплатний інструмент Google, який відстежує ваші покази, кліки та позиції в рейтингу.
✔️ Google Analytics. Ще один безплатний інструмент від Google. Допомагає відстежувати трафік на сайт і конверсії на ньому. Загалом можна побачити, що роблять відвідувачі вашого сайту, коли вони на нього потрапляють: на які сторінки переходять, скільки часу на них проводять, чи заповнюють контактні форми. Розібратися з інструментом допоможе наша стаття Як використовувати GA4 для SEO: 7 звітів для трафіку та лідів.
✔️ Serpstat. Платний онлайн-інструмент для аналізу сайтів. Допомагає знайти ключові слова, відстежувати позиції у пошукових системах і аналізувати конкурентів.
✔️ GTMetrix. Безплатний інструмент, з яким ви можете перевірити швидкість завантаження вашого сайту, що, як ми вже згадували, є одним з ключових факторів ранжування. Читайте детальніше, як перевірити швидкість сайту за допомогою GTmetrix.
Про інші корисні SEO-інструменти ви можете дізнатися зі статті 26 SEO-інструментів, які можуть вам стати в пригоді.
При купівлі на рік — знижка 20%
Поширені запитання про SEO для малого бізнесу
Так, пошукові системи розуміють, що деякі пошукові запити, наприклад, про конкретні товари або послуги в певній місцевості, краще підходять для малого бізнесу. Вони коригують свої фактори ранжування для таких запитів, щоб надати пріоритет результатам від місцевих або малих підприємств, враховуючи при цьому загальну якість результатів.
Не всі можуть дозволити собі замовити просування малого бізнесу у професійних SEO-фахівців. Але це не смертельно для новачків — SEO можна займатися самостійно.
Багато основ SEO для малого бізнесу збігаються із загальними правилами ведення бізнесу. Збір відгуків клієнтів, визначення ключових слів вашого бізнесу та партнерство з іншими компаніями — це три основні способи почати будувати SEO-стратегію.
Якщо ж ви прагнете вийти за межі своєї ніші або хочете завоювати висококонкурентні ключові слова, тоді вам може бути корисною консультація SEO-експерта.
Як власник малого бізнесу, який сам займається SEO, вам варто виділяти від 1 до 10 годин на тиждень, залежно від обсягу контенту, який ви хочете створити. На початковому етапі вам може знадобитися від 8 до 10 годин на тиждень, щоб скласти стратегію, оновити свій сайт і наповнити його правильним контентом.
Після того, як ви почнете, вам буде достатньо кількох годин на тиждень, щоб підтримувати актуальність контенту, можливо створювати новий і займатися зовнішніми посиланнями.
SEO — важливий інструмент для розвитку малого бізнесу. Пошукова оптимізація та просування сайту допомагає привертати нових клієнтів і конкурувати з більшими компаніями. Незважаючи на обмежені бюджети, є багато способів досягти успіху.
Фокусуйтеся на локальному SEO, використовуйте Google My Business, збирайте відгуки та оптимізуйте свій контент за допомогою ключових слів з довгим хвостом. Це допоможе вам виділитися серед конкурентів і змагатися навіть з великими акулами ринку.
Головне — не здавайтеся та постійно покращуйте свій сайт і контент. А ми спробуємо допомогти вам в цьому та поділимося тим, що знаємо. Якщо у вас залишилися питання — не соромтеся, пишіть їх в коментарях 👇