Якщо ви маєте свій бізнес — щиро сподіваємося, що з ним все гаразд. Бо війна росії проти України завдала великої шкоди українським підприємцям. Нацбанк України в своєму щомісячному звіті каже, що на кінець квітня 17% бізнесів повністю припинили працювати. У 60% підприємств завантаження менше, ніж до 24 лютого.
В статті ми зібрали державні програми та приватні ініціативи з допомоги українським підприємцям, поради та ідеї, як малому та середньому бізнесу відновити роботу під час війни.
Як перевезти бізнес з областей, де тривають бойові дії
Завдяки ЗСУ, в моєму рідному Харкові кожного дня відновлюють роботу магазини, кафе та інші заклади.
Проте в Харківській, Луганській, Донецькій, Сумській та інших фронтових областях все ще тривають активні бойові дії. Частина виробництв не можуть відновити роботу через загрозу обстрілів чи зруйновані цехи. Таким підприємствам держава допомагає переїхати до західних областей України.
Підприємства можуть переїхати до дев’яти областей: Закарпатської, Львівської, Івано-Франківської, Тернопільської, Хмельницької, Чернівецької, Вінницької та південних територій Волинської і Рівненської областей.
Умов та обмежень немає: держава допомагає не лише великим виробництвам, але й малим бізнесам з 10-20 робітниками.
Щоб прийняти участь у програмі, заповніть форму. Заявку з релокації бізнесу розглядатимуть до 5 днів. Після розгляду вам допоможуть:
- підібрати місце для розміщення підприємства;
- перевезти виробництво на нове місце;
- розселити працівників та їх родини;
- знайти нових співробітників замість тих, хто зараз не може працювати;
- відновити логістику, закупівлю сировини та пошук ринків збуту.
Перевозити підприємства допомагає Укрзалізниця та Укрпошта. Вони вивозять підприємства тільки у випадку, якщо немає надмірної загрози для водіїв та залізничників. У зоні активних бойових дій та через гуманітарні коридори релокацію не проводять.
Після завершення бойових дій підприємства повернуться в рідні міста та будуть відновлювати економіку в своїх громадах.
📌 Детальніше про програму релокації підприємств
Як вижити фінансово
З 24 лютого українські підприємства стикнулися з масою проблем:
- зруйновані магазини, заклади, заводи, обладнання, транспорт;
- брак працівників;
- відсутність сировини;
- неможливість довезти товари до споживачів;
- зменшення попиту на свої послуги та товари.
Це призвело до фінансових втрат. Лише за перший місяць повномасштабної війни прямі втрати малого та середнього бізнесу склали $80 мільярдів.
У своєму звіті НБУ показує, як українські підприємства борються з фінансовими втратами:
Ми розібрали кілька з цих та інших варіантів, як зменшити свої витрати та збільшити прибутки.
Отримати фінансову підтримку від держави
👉 Виплати тим, хто взяв на роботу внутрішньо переміщених осіб
Роботодавці отримають 6 500 гривень за кожну працевлаштовану внутрішньо переміщену людину. Компенсацію нараховують за перший та другий місяць роботи вимушеного переселенця.
Для участі в програмі вам треба укласти трудовий контракт з внутрішньо переміщеною особою, і зареєструвати дані про це через портал Дія або надати заяву до Державної служби зайнятості.
👉 Кредитні програми
Українські підприємства можуть отримати кредит до 60 мільйонів гривень під 0% на час воєнного стану за програмою «5-7-9 %». Під час воєнного стану та місяць після нього відсотки банку замість вас сплачуватиме держава. Після цього кредитна ставка становитиме 5%.
Строк кредитування за програмою «5-7-9 %» залежатиме від цільового призначення коштів. На реалізацію інвестиційного проєкту та на рефінансування заборгованості кредит надається щонайбільше на 5 років. Для фінансування оборотного капіталу — на 3 роки.
Лише за травень банки видали таких кредитів на суму понад 15 мільярдів гривень.
👉 Податкові зміни
Верховна Рада України ухвалила законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану».
Ось деякі з пунктів, які передбачає закон:
- з 1 березня 2022 року та 12 місяців після припинення воєнного стану всі фізичні особи-підприємці мають право не сплачувати ЄСВ за себе, якщо не мають такої можливості;
- роботодавці-платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування, можуть не сплачувати ЄСВ за працівників, яких було мобілізовано;
- з 1 квітня фізичні особи-підприємці першої та другої групи можуть не сплачувати єдиний податок, якщо не мають такої можливості;
- під час воєнного стану та 30 днів після нього споживачі мають право не сплачувати неустойки, штрафи та пеню, якщо вони прострочили виплати за споживчим кредитом;
- постраждалим під час війни не треба платити податок на доходи фізичних осіб з благодійної допомоги.
Якщо у вас є юридичні питання або питання щодо оподаткування, ви можете отримати безплатну онлайн-допомогу:
📎 @LegalAidUkraineBot — правові консультації в Телеграм.
📎 Консультант — онлайн-сервіс юридичних та бухгалтерських послуг.
📎 Дія.Бізнес — безплатні консультації для підприємців на юридичні теми, теми оподаткування, релокейту, маркетингу, бізнес-процесів під час війни та після.
Оптимізувати витрати
Щоб зменшити витрати, важливо правильно розподілити гроші, час та зусилля людей. Для цього перегляньте, чим займаєтеся ви та ваші співробітники, знайдіть, де ви втрачаєте зайві гроші та час, та оптимізуйте ці процеси.
Наприклад, якщо ваш менеджер, який приймає замовлення, постійно відповідає на однотипні повідомлення в месенджерах, можна розробити бота, що зменшить час і потребу в листуваннях. Чи написати заготовку повідомлення з відповідями на часті питання, які ставлять клієнти.
💬 Досвід підприємця Ореста Зуба, якому вдалося втримати свій бізнес на плаву.
Також важливо усунути «вузькі місця» бізнесу. Нещодавно менеджерка контенту Лєра робила огляд книги «Мета. Процес безперервного вдосконалення» і розповідала в статті, як бізнесу працювати ефективніше. Прочитайте, щоб дізнатися, що таке «вузькі місця» або «пляшкові шийки», та як з ними боротися.
Перейти в онлайн
Частину фізичних торгівельних майданчиків зруйновано. Багато людей переїхали в інші міста і зараз їм легше замовити в онлайні, ніж шукати нові магазини вживу. В багатьох містах громадський транспорт працює нерегулярно, а власники автівок економлять бензин, що теж відбиває бажання їхати за чимось вживу. Тому якщо ви ще не перейшли в онлайн, радимо це зробити.
Якщо дивитися на цифри, то до 24 лютого Нова пошта доставляла щодня 700 тисяч замовлень з онлайн-магазинів. За перший тиждень повномасштабної війни українці відправляли в середньому 50 тисяч посилок на день. Другого тижня в середньому Нова пошта перевозила 100–125 тисяч посилок. А з 21 березня зафіксовано вже 350 тисяч відправок, з яких 210 тисяч — це онлайн-замовлення.
Звісно, що це втричі менше, ніж до війни, але українці продовжують купляти українське і роблять це онлайн. До того ж, це дані лише за місяць після вторгнення.
Стаття з теми:
Вийти на міжнародний ринок
Не тільки українці зараз вибирають українське, щоб допомогти економіці. Люди з інших країн теж звертають увагу на українські бренди, бо це спосіб показати нам свою підтримку.
Тож якщо у вас своє маленьке виробництво — подумайте про міжнародні торговельні майданчики. Наприклад, мама моєї подруги варить мило і планує продавати його на Etsy. Також свої товари можна продавати через Amazon Handmade, еBay та за допомогою соціальних мереж.
Якщо у вас більші масштаби виробництва чи ви сервісна компанія, скористуйтеся програмами підтримки бізнесу.
✔️ Biz For Ukraine — програма допомоги для українських сервісних компаній, які мають можливість віддалено надавати свої послуги. Зараз допомогу надають компаніям в сфері:
- IT,
- креативних послуг,
- консалтингу,
- архітектури
- інженерії,
- логістики.
✔️ Do Business with Ukrainians — платформа з просування українського малого та середнього бізнесу за кордоном. За допомогою цієї В2В-платформи іноземні замовники можуть працювати з перевіреними малими та середніми бізнесами з України, а українські підприємці – отримати нові контракти на міжнародному ринку.
Вихід на міжнародний ринок підходить у випадку, якщо ви продаєте товари чи надаєте онлайн-послуги. На жаль, якщо ваші послуги привʼязані до певного місця, як наприклад СТО чи перукарня, це спосіб для вас неактуальний. В цьому випадку спробуйте переорієнтуватися на потреби ринку.
Переорієнтуватися на потреби ринку
З війною потреби та вподобання українців частково змінилися. Можу сказати за себе та своїх знайомих з Харкова: якщо минулої весни з одягу ми купували блузки та плаття, то цього року ми віддаємо перевагу зручним спортивним костюмам. В платтях, на жаль, менш зручно бігти до бомбосховища.
Ще один приклад — харківʼянка, яка до війни продавала рослини, зараз доглядає за квартирними квітами тих, хто виїхав з міста. Послуга вимушено розширена: крім поливу квітів іноді доводиться ще й годувати рибок чи пересилати речі. Це дозволяє дівчині заробляти і підтримувати свій бізнес, поки в самому місті майже не залишилося її клієнтів.
Такі зміни торкнулися багатьох сфер. Підлаштуйте свій бізнес під них, щоб не втрачати кошти.
Наприклад, якщо ви возите машини з закордону — завозьте більше електрокарів. В Україні все ще є проблеми з постачанням палива, тому електроавтівки стають все більш популярними.
Спробуйте працювати напряму з кінцевими клієнтами, а не з іншим бізнесом. Якщо раніше ви продавали свої товари через посередників — спробуйте робити це напряму.
Як спілкуватися з клієнтами
Наостанок хочемо поговорити про те, як бізнесу поводити себе в соцмережах.
Соцмережі — це інструмент, за допомогою якого ви можете підтримувати контакт з клієнтами та вибудовувати свій імідж. Але на SMM-курсах навряд чи вчать, як спілкуватися з клієнтами в соцмережах під час війни. Тому деякі бренди роблять вигляд, що нічого не змінилося, чи взагалі перестають постити щось нове.
В телеграм каналі Діджитальня опублікували хороший посібник з того, як бізнесу вести соцмережі під час війни:
Корисні посилання для підприємців
- Чекліст для рестарту бізнесу від ініціативи UA Anti-crisis
- Вебінари від Fondy UA Зберегти бізнес під час війни
- Матеріал від Forbes з порадами юристів Що робити, якщо ваш дім чи бізнес зруйнувала війна росії
- Підбірка від Дія Бізнес з державними та приватними ініціативами Підтримка бізнесу в умовах війни
- Перелік нормативних документів, аналітичних статей, рекомендацій, роз’яснень, які стосуються бізнесу країни у стані війни, від LIGA ZAKON Бізнес під час війни
Сподіваємося, що наша стаття була для вас корисною! Якщо у вас є додаткова інформація, яку варто знати українським підприємцям, пишіть в коментарях 👇