Багато людей порівнюють появу ChatGPT з появою інтернету: після цих подій світ вже не буде колишнім.
Ми постійно слідкуємо за новинами щодо того, як застосовувати штучний інтелект для створення та просування сайтів, і одна з величезних галузей його використання — пошукова оптимізація.
Нещодавно в блозі контент-маркетингової компанії Animalz ми натрапили на цікаву статтю з цієї теми: The Future of SEO in a Post-ChatGPT World. В ній Animalz пробують передбачити, як зміниться пошукова оптимізація з появою генеративного штучного інтелекту на кшталт ChatGPT. Якщо ви погодитеся хоча б з кількома з передбачень і візьмете поради Animalz на озброєння, ви зможете адаптувати свою SEO-стратегію до майбутніх змін і залишитися в ТОПах пошукових систем (або ж увійти туди).
Нижче — наш вільний переклад цієї статті 👇
«SEO — це рушійна сила для зростання багатьох компаній, тому варто звертати особливу увагу на будь-які нові технології, які можуть змінити правила пошуку.
Хоча SEO не вмирає, воно точно зазнає суттєвих змін, які прискорює генеративний штучний інтелект. Саме тому ми ризикнемо дати кілька обґрунтованих припущень про те, як виглядатиме пошукова оптимізація через кілька років.»
Ryan Law, CMO контент-маркетингової агенції Animalz
👉 Конкуренція за всіма результатами пошуку значно виросте
Generative AI різко збільшить кількість SEO-контенту, що публікується щодня.
Час і навички, необхідні, щоб дослідити тему та написати SEO-статтю, різко впали майже до нуля. Тепер для цього потрібні пара речень із напрямком думок, кілька скопійованих прикладів і кілька кліків мишкою у безплатному AI-сервісі.
Ймовірно, це сильно впливатиме на конкурентоспроможність більшості результатів пошуку.
Частота публікацій і їх довжина зростають
Частота публікацій є потужним важелем зростання, але протягом більшої частини історії SEO механічний процес написання був вузьким місцем. Тепер це вузьке місце практично зникло, і опублікувати двадцять статей щомісяця — або сорок, або тисячу — стало набагато доступніше.
Використовуючи ChatGPT, майже так само легко написати статтю з 5 000 слів, як і статтю з 500 слів, тому ми також можемо очікувати, що середня довжина опублікованого контенту продовжуватиме зростати. Ми побачимо, що все більше компаній створюватимуть довший контент, націлений на ту саму кількість ключових слів. Значна частина цього контенту не матиме переглядів сторінки — але не весь.
Компанії будуть менш розбірливими щодо ключових слів, на які вони орієнтуються
Коли написання статті вимагає багато часу й енергії, ми розбірливі щодо тем, про які пишемо: зосереджуємо свою енергію на найвищому трафіку, найменшій конкуренції або найбільш релевантних для продукту ключових словах.
Але генеративний штучний інтелект усуває це обмеження та створює стимул спочатку публікувати, а потім думати. Компанії будуть менш розбірливими та більш охоче братимуться за будь-яке ключове слово, яке побіжно відповідає їхньому продукту. Як Animalz вже писали раніше в статті Сингулярність пошуку: як перемагати в епоху нескінченного контенту:
«Навіщо займатися стратегією, якщо ви можете створювати сотні публікацій у блозі одночасно? Навіщо турбуватися про пріоритети, коли можна використати кожне ключове слово? Навіщо аналізувати своїх конкурентів, якщо ви можете просто скопіювати їх за мить?»Програмне SEO стає звичайною справою
Деякі компанії використовуватимуть штучний інтелект як творчого другого пілота: придумувати теми статей, ідеї для розсилок. Інші довірять йому писати перші чернетки, залишаючи завдання переглядати їх і редагувати людині. Інші використовуватимуть контент, написаний штучним інтелектом, як дослідницький інструмент, публікуючи сотні посередніх статей і покращуючи ті, які демонструють найкращі результати.
Але вплив цих випадків використання буде незначним у порівнянні з впливом програмного SEO.
Для маркетологів у всьому світі завжди існував компроміс між обсягом контенту та його якістю: щоб публікувати тисячі статей на місяць, зазвичай треба поступатися актуальністю та унікальністю вмісту. З GPT-4 це обмеження може зникнути.
Додайте до цього здатність GPT-4 писати та виправляти неполадки сценаріїв Python для вебскраппінгу
, і стане зрозуміло, що перешкоди для входу в програмне SEO практично нульові.👉 Google надаватиме пріоритет факторам ранжування поза сторінками
Значна частина контенту, опублікованого за допомогою штучного інтелекту, буде певним відтінком плагіату: повторення одних і тих самих основних ідей на певну тему.
Генеративний штучний інтелект загострює відому проблему: маркетологи створюють контент на основі тих самих інструментів і того самого вихідного матеріалу. GPT-4 навчається на величезному масиві письмових матеріалів, але для багатьох тем (наприклад, «найкращі поради щодо впровадження CRM») генеративний ШІ спиратиметься на ті ж заїжджені статті, що й усі інші. Проблема посилюється нездатністю генеративного штучного інтелекту створювати нову інформацію: він не може збирати нові дані, мати особистий досвід або виконувати надійний галузевий аналіз.
Це значно збільшить кількість статей, які практично не відрізнятимуться одна від одної. Така ситуація погана для користувача, бо ускладнює йому пошук нової інформації, і погана для Google, бо скорочує шлях користувача в пошуковику: нащо клікати на інші сторінки, якщо всі вони однакові.
Google доведеться шукати кращі способи розрізняти однаковий вміст.
На практиці це може означати три речі.
Фактори ранжування поза сторінкою стають важливішими
За наявності плагіату, де слова на сторінках у конкуруючих статтях здебільшого однакові, Google може приділяти більше уваги факторам ранжирування поза сторінками, як-от зворотним посиланням. Але так стане ще важче конкурувати з великими, впізнаваними брендами з усталеними зворотними посиланнями.
Авторство контенту підкреслено
Контент, підписаний автором, також може стати більш важливим, оскільки Google вже приділяє більше уваги автору публікації, аніж самій публікації. Ми бачимо перші ознаки цих змін у рекомендаціях Google щодо оцінювання якості контенту, які були оновлені наприкінці 2022:
«Тепер, щоб краще оцінити наші результати, E-A-T отримує додаткову E — experience, досвід. Чи демонструє контент також те, що він був створений із певним досвідом, наприклад, із фактичним використанням продукту, фактичним відвідуванням місця чи переказом того, що людина пережила? Бувають ситуації, коли ви найбільше цінуєте контент, який створив хтось, хто має власний життєвий досвід у цій темі».Ми побачимо більше ситуацій, коли «недостатньо отримати правильну відповідь від неправильної людини» — Google розрізнятиме схожі статті на основі досвіду авторів, які їх написали.
Google враховує швидкість сайту при ранжуванні
З 2018 року швидкість ресурсу стала однією з метрик, які Google враховує при ранжуванні сайтів. Якщо відвідувач не дочекався, поки завантажиться сторінка, і закрив вкладку, це мінус в карму і в рейтинг пошукової видачі.
Потурбуйтеся про швидкість свого сайту — виберіть хостинг на чистих SSD-дисках 🚀
Ми відмовилися від HDD-дисків на серверах і перейшли на SSD. На SSD-дисках сайти завантажуються в 5 разів швидше, ніж на HDD.
Також ми замінили вебсервер Apache на LiteSpeed, щоб збільшити швидкість роботи сайтів. За статистикою, на LiteSpeed файли відкриваються в 5 разів швидше. А якщо ваш сайт на WordPress, то ми пришвидшимо його ще більше з плагіном LSCache.
Наш хостинг можна безплатно тестувати протягом 30 днів. Переконаєтеся, що ваш сайт працює з нами швидше — і тоді вже прийматимете рішення щодо купівлі 🔥
Пріоритет приросту інформації
Команда Google вже запатентувала спекулятивне вирішення проблеми з плагіатом: оцінка приросту інформації. Вони пропонують нагороджувати балами статті, які вносять нову інформацію в обговорення, та карати ті, які цього не роблять.
Ця можливість малює оптимістичну картину: замість поточної системи, яка винагороджує компанії за «хмарочос» у результатах пошуку
, бренди отримуватимуть винагороду за проведення досліджень і створення оригінального контенту.Щоб добре ранжуватися, компанії будуть:
- Створювати контент, який доповнює та розвиває існуючі статті. Надавати практичний наступний крок, розробляти ключові ідеї або пропонувати більше глибини та деталей.
- Експериментувати з ризикованими кадрами та ракурсами, наприклад відображаючи контроверсійні думки про загальновідомі теми.
- Включати оригінальні дослідження в контент за допомогою особистих точок зору чи опитувань клієнтів, або додаючи в публікації думки експертів у цій галузі.
👉 «Вихлоп» з результатів пошуку стане меншим
Раніше, коли пошукова оптимізація не була настільки поширеним і відомим поняттям, компанії, які інвестували в SEO своїх вебресурсів, зазвичай отримували значно більше прибутку. Відсутність конкуренції дозволяла цим компаніям зайняти більш вигідні позиції в пошукових результатах.
Проте, з плином часу SEO стало все більш популярним і важливим для бізнесу. А чим популярніша тактика, тим більша конкуренція, і тим важче стає досягти в ній неймовірних результатів. Через це можна сказати, що пошукова оптимізація сьогодні складніша, ніж учора.
Цілком можливо, що генеративний штучний інтелект і ChatGPT є переломним моментом, який ще більше змінить цінність SEO та значно ускладнить досягнення хороших результатів.
Більше пошуків без кліків
Google Bard і Bing Chat показують одне з можливих майбутніх для пошукових систем у світі після ChatGPT. Користувачі можуть взаємодіяти з пошуковою системою через плавну, природну розмову. Модель штучного інтелекту може досліджувати наявні результати пошуку, шукаючи конкретну інформацію, а потім — що важливо — синтезувати все це в нову розмовну текстову відповідь, відповідаючи на запитання прямо в результатах пошуку.
Це чудово для користувачів і жахливо для власників сайтів. Замість того, щоб спрямовувати пошукачів на ваш вебсайт, винагороджуючи вас за ваші інвестиції в контент, пошукові системи можуть використовувати вашу наполегливу роботу, щоб відповідати на запити безпосередньо в результатах пошуку.
Посилання на сайт-джерело (як на зображенні нижче) є одним із можливих рішень, але залишається питання: навіщо індексувати ваш контент, якщо пошукова система ніколи не спрямовуватиме трафік на ваш сайт?
Більша фрагментація пошуку
В лютому 2023 року Bing оголосив про впровадження штучного інтелекту в свою пошукову систему. Це оголошення викликало значний інтерес серед користувачів: протягом 48 годин понад мільйон людей зареєструвалися, щоб випробувати нову систему. Цей великий приплив користувачів є лише маленьким прикладом, як штучний інтелект впливає на екосистему пошуку.
Одним з можливих наслідків впровадження штучного інтелекту є зростання фрагментації пошуку. Це означає, що з’явиться більше нішевих механізмів, які будуть навчені на конкретних наборах даних. За допомогою штучного інтелекту різні сегменти користувачів зможуть отримувати більш точні й релевантні результати, які відповідатимуть їхнім конкретним потребам та інтересам.
Сучасна пошукова система на кшталт Google не є досконалою. Вона є неефективним інструментом, з яким складно взаємодіяти. Пошукова система нерівномірно розподіляє трафік на обмежену кількість вебсторінок і часто містить неточну та ненадійну інформацію.
Великі мовні моделі створюють цікаву альтернативу, як продемонстрував Huberman Bot Дена Шіппера:
- можна взяти нішеву тему: наприклад, здоров’я та благополуччя,
- знайти надійний набір даних: доказовий подкаст про здоровʼя Huberman Lab,
- використовувати запити на базі мовної моделі, щоб створити власну нішеву пошукову систему: отримуємо пошукову систему, в якої можна питати про здоровʼя та отримувати (майже) гарантовано правильні відповіді.
Навіть якщо ці нішеві пошукові системи не розвиваються узгоджено, кожна з них означає, що монополія Google на пошук зменшується. Пошуки сьогодні навряд чи будуть схожі на пошуки завтра.
При купівлі на рік — знижка 30%
Головне, що всі ці тенденції існують вже сьогодні. Генеративний штучний інтелект, ймовірно, прискорить «дозрівання», яке ми спостерігаємо в пошуку:
- з’явиться ще більше конкуренції у всіх галузях, за винятком найменших,
- кількість унікальних ключових слів зменшуватиметься,
- великим і відомим брендам буде легше зберігати свою перевагу.
SEO вимагатиме більше зусиль, але при цьому даватиме менше прибутків.
Як втриматися в ТОПі видачі Google або ж увійти туди 🏆
Ідеї, описані в статті, зараз більше схожі на ворожіння на кавовій гущі, а не на підтверджені факти. Будьте дуже скептичні до когось, хто стверджує, що все це 100% відбуватиметься. SEO все ще працює і працює добре. Просто потрібно трохи більше розмірковувати і вдосконалювати свої дії.
Якщо ви хочете вводити в свою роботу штучний інтелект, можливостей для вас безліч. Є багато інструментів, які ви можете впровадити раніше за інших, та виграти через це.
У довгостроковій перспективі, можливо, варто підстрахуватися кількома способами:
📌 Зміцнюйте команду не тільки в сфері створенні контенту, а й в інших напрямках маркетингу. Вміти писати контент — це лише невелика частина того, що має вміти чудовий контент-маркетолог. Створіть команду з професіоналами в таких сферах, як аналіз даних, дистрибуція контенту, галузеві дослідження, технічне SEO та редактура. Наймайте маркетологів широкого профілю, які готові експериментувати.
📌 Розробіть свій власний спосіб «приросту інформації». Додайте до свого контенту оригінальну інформацію, яка відповідає сильним сторонам вашої команди: створюйте інфографіку, започаткуйте щорічний порівняльний звіт або просто діліться особистим досвідом та інсайтами вашої команди.
📌 Вкладайтеся не тільки в пошук. Уявіть найгірший сценарій, коли трафік від SEO зникає: як би ви побудували свій бізнес? Для багатьох компаній відповідь криється в соціальному контенті, спільнотах та медіа-маркетингу, тому варто розпочати дослідницьку роботу.
Наразі експерименти — це порядок дня: грайте з генеративним штучним інтелектом, досліджуйте дивні та чудові випадки використання AI та дізнавайтеся про його сильні сторони та обмеження.
Розкажіть нам в коментарях, чи ви вже застосовуєте генеративний AI в своїй роботі, і якщо так, то як саме він вам допомагає 💬